Apa Itu Kereta Sambung Bayar?

Published date: September 28, 2015

Jika ingin jual beli kereta cara sambung bayar, anda perlu tahu apa itu kereta sambung bayar. Secara ringkasnya kereta sambung bayar ialah kereta milik tuan asal dijual kepada tuan baru (pembeli) tanpa memindah hak milik kereta kepada tuan baru (pembeli) semasa jual beli kerana pinjaman bank kereta tuan asalnya masih belum dijelaskan. Dan tuan baru (pembeli) perlu sambung bayar ansuran bank pinjaman yang dipinjam oleh tuan asal.

Biasanya pemilik kereta asal yang semakin tidak mampu untuk membiayai ansuran pinjaman kereta, maka pemilik kereta asal itu akan terpaksa menjual keretanya dengan cara sambung bayar.

Sebabnya, jika pemilik asal tak jual cara sambung bayar, maka:

1. kereta akan ditarik balik oleh institusi bank, maka pemilik kereta asal tidak dapat apa-apa,

2. oleh kerana pemilik asal ada hutang pinjaman dengan bank, dengan ini dia boleh di-black-listed oleh bank jika tidak dapat jelaskan hutang itu.

Dengan kata lain, pemilik kereta yang tak mampu dan tidak jual keretanya cara sambung bayar, dia bukan sahaja tidak dapat apa-apa, maka dia akan dihitamkan oleh bank.

Tetapi jika pemilik kereta yang tak mampu bayar ansuran dapat jual kereta cara sambung bayar, maka:

1. hutang pinjaman kereta banknya dapat ditanggung oleh pemilik baru,

2. pemilik asal dapat balik sebahagian wang dengan menjual kereta cara sambung bayar.

Related listings

  • Manfaat Jual Kereta Cara Sambung Bayar
    Manfaat Jual Kereta Cara Sambung Bayar
    Jika anda tak mampu bayar ansuran, tetapi dapat jual kereta cara sambung bayar, maka: 1. hutang pinjaman kereta bank anda dapat ditanggung oleh pemilik baru (pembeli). Pemilik baru diandaikan akan sambung bayar hutang bank anda. 2. anda boleh dapat balik sebahagian wang dengan menjual kereta anda cara sambung bayar.